Co to jest rozstęp mięśnia prostego?

Mięsień prosty to w zasadzie dwa mięśnie. Jeden z lewej drugi z prawej strony naszego brzucha. Przyczepia się on do kości łonowej (okolica spojenia łonowego) podąża ku górze do chrząstek V, VI i VII żebra. Rozstęp jest to zwiększenie odległości między jednym brzegiem przyśrodkowym mięśnia a drugim. Rozejście to zachodzi w tak zwanej kresie białej, czyli w miejscu połączenia powięziowego obu brzuśców mięśniowych mięśnia prostego jak i innych mięśni.

 

Kiedy i dlaczego powstaje rozstęp mięśnia prostego?

Rosnące maleństwo wraz z rozrastającą się macicą podczas ciąży powoduje:

– rozsunięcie, przemieszczenie trzewi,

– zmianę ustawienia miednicy – do przodopochylenia,

– zwiększenie kompresji na dno miednicy,

– zwiększenie kompresji i ciśnienia na powłoki brzuszne, które muszą SIĘ ROZCIĄGNĄĆ.

Tak więc nasze ciało musi dostosować się do rosnącego dziecka i „ustąpić” nieco miejsca, czyli mięśnie muszą się rozciągnąć. Na największe ustępstwa najczęściej muszą pójść kobiety drobne.

Mięśnie rozciągają się więc, ale w pewnym momencie kiedy nie wystarcza im elastyczności muszą ustąpić miejsca w inny sposób. Najbardziej newralgicznym miejscem jest właśnie kresa biała- czyli zbiegnięcie się powięzi kilku mięśni. Kresa biała ulega więc wtedy rozciągnięciu do boków.

 

Jak zdiagnozować rozstęp mięśnia prostego/ rozstęp kresy białej?

Wystarczy, że położysz się na plecach ze zgiętymi nogami (odciążamy odcinek lędźwiowy). Położysz palce między jednym brzegiem przyśrodkowym mięśnia prostego a drugim. Palce umieszczone są nad pępkiem (możesz sprawdzić kilka poziomów). Następnie unieś głowę z poduszki. Pod palcami wyczujesz jak duży odstęp jest między jednym mięśniem prostym a drugim.

Jeżeli przy unoszeniu głowy twoje palce są wypychane do góry i zauważasz pojawiające się wybrzuszenie to można stwierdzić, że jest to przepuklina kresy białej.

 

Co to jest przepuklina kresy białej?

Zaczniemy od tego co to w ogóle jest przepuklina. Więc przepuklina to przemieszczenie zawartości jam ciała przez naturalne bądź nabyte otwory, lub miejsca o zmniejszone oporności. Także rozstęp w kresie białej nie jest standardową przepukliną…chyba że mamy do tego przerwaną ciągłość powięzi.

W przypadku rozstępu mięśnia prostego samo podniesienie głowy i pojawienie się wybrzuszenia potwierdza diagnozę.

 

Czy trzeba taką przepuklinę operować?

Jeżeli jest to duży rozstęp ok 7-8 cm i próby leczenia zachowawczego nie dają żadnych efektów wtedy należy podjąć decyzję o konsultacji z chirurgiem tkanek miękkich.

 

Jak  postępować w przypadku rozstępu mięśnia prostego?

Im szybciej zaczniemy działać tym lepiej! Dlaczego? Dlatego, że po porodzie działają hormony na korzyść obkurczania macicy, tkanek i powrotu do „normalności”.  To czego NIE POWINNYŚCIE ROBIĆ TO STANDARDOWYCH BRZUSZKÓW. Aktywacja mięśni prostych i skośnych bez odpowiedniej stabilizacji powoduje wzrost ciśnienia w jamie brzusznej i tym samym wypycha trzewia do góry przez kresę białą. Powoduje to ciągłe jej osłabianie i rozciąganie.  Nie twierdzę, że nie powinnyście ćwiczyć mięśni brzucha. Owszem należy zacząć jak najszybciej, ale od AKTYWACJI MIĘŚNIA POPRZECZNEGO.

Na pewno warto udać się na wizytę osteopatyczną gdzie terapeuta znormalizuje całe ciało. Zwiększone ciśnienie w jamie brzusznej niesie ze sobą sporo konsekwencji. Należy po porodzie znormalizować  jamę klatki piersiowej z jamą brzucha i jamą miednicy mniejszej. Znormalizować przejścia kręgosłupa a takrze należy pomyśleć o powięzi piersiowo-lędźwiowej.

 

Na bazie zaktywowanego mięśnia poprzecznego można wykonywać większość ćwiczeń. Ale gdzie właściwie znajduje się ten mięsień i jak go napiąć?

Jest to najgłębsza warstwa mięśni brzucha. Mięsień poprzeczny przyczepiony jest do wyrostków poprzecznych kręgosłupa i kieruje się do przodu niczym pas obejmuje naszą jamę brzuszną tworząc swojego rodzaju cylinder. Na dole styka się z talerzem biodrowym, na górze zaś przyczepia się do żeber. Kiedy aktywujecie mięsień poprzeczny będziecie czuły jak dół brzucha kieruje się w stronę kręgosłupa i będzie wam towarzyszyło uczucie jak by trzewia miednicy mniejszej były podciągane do góry.

Kiedy już umiecie aktywować mięsień poprzeczny to właśnie jego powinnyście napinać jako bazę pod każde ćwiczenie mięśni brzucha. Podczas robienia brzuszków możecie również ustabilizować mięsień z dwóch stron rękami ściskając je do przyśrodka przy aktywacji.

Proces rekonwalescencji można wspomóc kinesiotapingiem. Moje zalecenie dla pacjentek to wycięcie 3 plastrów o długości mniej więcej 10 cm i naklejenie dwóch plastrów nad pępkiem i jednego pod, jeżeli jest taka potrzeba.

Podsumowując:

Wybierz się na wizytę po porodzie do osteopaty i fizjoterapeuty uroginekologicznego… naprawdę warto!

1.      Nie zaczynamy zbyt wcześnie standardowych brzuszków, ale…

2.       Jak najwcześniej zaczynamy aktywację mięśnia poprzecznego

3.       Jak najwcześniej zaczynamy aktywację mięśni dna miednicy

4.       Im częściej aktywujemy w ciągu dnia mięsień poprzeczny tym lepiej

5.       Wspomagamy rekonwalescencje kinesiotapingiem

6.       Unikamy nadmiernej tłoczni brzusznej- jak najmniej dźwigania, wstajemy kładąc się na bok i podpieramy ręką by wstać